HR logo HR digitální vydání

123P/West-Hartley - 4. července 2011 [17]

Kometu objevil Richard M. West (ESO) 11. května 1989 při prohlížení fotografických desek, které pořídil G. Pizarro (La Silla) 14. března 1989 v rámci přehlídky Quick Blue Survey. Kometu popsal jako výraznou kondenzaci obklopenou difúzním halo, měla vytvořen ohon o délce 0,5° v p.u. 310°. Objekt byl naneštěstí zachycen jen na jediné fotografické desce a bylo tedy možné odhadnout pouze rychlost jeho pohybu podle rozmazání stopy, ale nikoliv směr, p.u. byl buď 45° nebo 225°.

Po zveřejnění objevu publikoval Brian G. Marsden (Central Bureau for Astronomical Telegrams) na základě Westova měření a odhadu pohybu sérii efemerid podle několika možných eliptických a parabolických drah. R. H. McNaught poté oznámil, že kometu nenalezl na desce exponované pomocí U. K. Schmidt teleskopu 28. dubna 1989, která pokrývala oblast, kde se kometa měla nacházet v případě pohybu v p.u. 225°. Zdálo se tedy, že bylo eliminováno jedno parabolické a všechna eliptická řešení dráhy nové komety.

Dne 28. května 1989 nalezl M. Hartley novou kometu na snímcích přehlídky oblohy v oboru J exponovaných pomocí U. K. Schmidt teleskopu Hughesem. Následně si R. H. McNaught povšiml, že poloha této komety je nápadně blízká Westově kometě v případě, že se skutečně pohybuje po Marsdenem původně navržené eliptické dráze. A také, pokud jsou tato tělesa opravdu totožná, pak na desce z 28. dubna kometa nemohla být, ale nacházela se kousek mimo zorné pole.

Marsden následně úspěšně složil přesná měření poloh Westovy a Hartleyho komety do výsledné poměrně nejist0 eliptické dráhy.

Příští průchod přísluním předpověděl S. Nakano na 12. května 1996. Při tomto návratu ji znovuobjevili T. Gehrels a J. V. Scotti (Lunar and Planetary Laboratory, Arizona, USA) již v září 1995 pomocí 0,9 m Spacewatch teleskopu na Kitt Peaku.

Naposledy kometa prošla přísluním v roce 2003 a na jaře 2004 byla mírně jasnější 15 mag. V roce 2011 projde přísluním 4. července. Její jasnost při tomto návratu bude podobná minulému. Podmínky pro její pozorování od nás budou vhodné do konce května 2011.